۱۳۹۶ بهمن ۱۱, چهارشنبه

نه به حجاب در کف خیابان ها

اتفاقی که این روزها نه در جامعه مجازی که در کف جامعه در حال اتفاق افتادن است و زنان چه با حجاب و چه بدون حجاب به اجبار بودن حجاب اعتراض می کنند ، نه تنها اتفاق مهمی نیست که بسیار هم مهم است . از یک جهت ؟ کنار زدن پرده هایی که از سوی حکومت کشیده شده است و امروز زنان و دخترانی جوان می خواهند آن را کنار بزنند و این ها یعنی این که ترسی بود که فرو ریخته است و محقانی به احقاق حقوق مشغول شده اند و تکرار می کنم در جامعه مجازی که در کف خیابان ها . جایی که در آن قدرت تقسیم می شود و نمایش قدرت برگزار می شود . قدرتی که این روزها حد فاصل حاکمیت ، حاکم و مردم است .

علی مطهری امروز در واکنش به این اخبار گفته است : اتفاق مهمی نیست . در حالی که علی مطهری در سال 94 در صحن علنی مجلس با نشان دادن زنان ساپورت پوش خواستار برخورد با این معضل به قول وی فرهنگی شده بود . حالا چرا این اتفاق از دید او مهم نیست ؟ شاید برجسته ترین دلیلش این باشد که او هم فهمیده است ، حجاب یک اختیار است و نه یک اجبار و حجاب اگر هم جبری باشد ، جبری جغرافیایی در جغرافیای طبیعی و زیست محیطی یک فرد است نه و حتی جغرافیای فرهنگی یک انسان .

بدون شک حاکمیت ایران در چهل سال گذشته پاسخی برای این سوال نداشته است که کدام اسلام ؟ اسلام سلفی ، اسلام شیعی ، اسلام ترکی و سوری ؟ کدام اسلام ؟ بی پاسخ ماندن این سوال پاسخی است به جبر جاری در جغرافیای فرهنگی و نه زیست محیطی انسان .

امروز حرکت زنان و دختران در کف خیابان ها به احیای حقوق حقه خود و کنار زدن پرده های کشیده شده از سوی جمهوری اسلامی که در پاسخ هجوم فرهنگی غرب به ایران بوده است ، امری است مبارک و زنده کننده یاد زنانی  که در به قدرت رساندن حاکمان و مسئولین تحصیل کرده در غرب مشارکتی فعال در کف خیابان ها داشته اند . 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

برسد به دست دکتر بیژن عبدالکریمی

با سلام. مناظره شما و آقای زیباکلام را دیدم. حقیقتش این است که من هم به مانند آقای زیبا کلام متوجه منظور شما نمی شوم. در نوشته ایی پیش از ای...